לקחת יוזמה ולפתוח עסק מהבית

מי מאתנו לא חולם על זכייה קטנה בלוטו רק בשביל לסגור את המינוס או סתם בשביל לצאת לחופשה בראש שקט. בכדי לעשות זאת רובנו באופן טבעי יתחילו לחשוב כיצד הם מצמצמים בהוצאות שלהם אבל מי מכם חשב על הגדלת ההכנסות שלו?

בעולם בו אנו חיים, זה הנשלט באמצעות האינטרנט, אנשים מקימים עסקים בתחומים שונים ומתפעלים  אותו דרך האינטרנט בכל מקום בו הם נמצאים. אבל הקמת עסק קטן לא חייבת להיות דווקא באינטרנט – אלא כל דבר אותו אתם אוהבים לעשות – אפיית עוגות, שיעורים פרטיים ואפילו הקמת קבוצת ריצה שכונתית. נכון, אתם לא תעזבו את העבודה שלכם, אבל הכסף שתרוויחו יוכל לשלם אתכם לקיצור תקופת ההלוואה שלקחתם (ובכך לחסוך כאב ראש גדול וגם את תשלומי הריבית), אתם תוכלו לפתוח לילדים את החיסכון עליו אתם מדברים שנים או סתם לנסוע לחו"ל בלי רגשות מצפון.

אז איך מתחילים?

נכון שמדובר בעסק קטן מהבית, אבל עסק כמו עסק צריך איזושהי תכנית עסקית – הרעיון שמאחורי העסק. אל תעשו את הטעות ותחשבו על רעיון כללי מדי – עסקים קטנים צריכים להיות ממוקדים – תשאלו את עצמכם "למי העסק עוזר". מרבית העסקים עושים בשלב הזה את השגיאה הקלאסית: הם מנסים למצוא רעיון כללי, שמיועד לקהל יעד רחב מידי. ככל שהרעיון שלכם יהיה כללי מידי, כך תתקשו להשיג לקוחות, לפחות בהתחלה.

בשביל לבדוק האם הרעיון העסקי שלכם כללי מידי, פשוט שאלו את עצמכם – "למי אני מנסה לעזור?" אם התשובה שלכם מכילה את המילים "לכולם" או "לכל מי", כנראה שהרעיון שלכם כללי מידי. כאשר תגבשו את הרעיון הממוקד – הדבר יוכל לעזור לכם לפנות לקהל הלקוחות  הפוטנציאלים שלכם בשפה שלהם, ולהציע להם את השירות שהכי מתאים לו. הכך תשיגו יתרון משמעותי על מתחרה אחר שינסה לשווק את עצמו לכולם.

אחרי שמצאתם את הרעיון שיניע העסק שלכם אתם צריכים להקדיש לו זמן.  לא פשוט לעשות שינוי בחיים. הדבר נכון כפליים שהשינוי הזה כרוך בזמן נוסף אותו אתם צריכים להשקיע מעבר לשעות העבודה ולמחויבות היומיומיות הרגילות שלכם. כדי לעזור לכם לצלוח את השינוי שבדרך חשוב שתמצאו מישהו שיהיה עמוד התמיכה שלכם ויעזור לכם להתמיד בתכנית שלכם.

מציאת לקוחות זה לא דבר פשוט, בטח כשאין מאחוריכם מערך גדול של יח"צ ומשרדי פרסום. אז איך תמצאו את הלקוחות שלכם? נסו לחשוב היכן נמצאים קהל הלקוחות הפוטנציאלים שלכם, אם אתם מתכוונים לעשות בייביסיטר – פרסמו בשכונה שלכם ליד ותלו מודעות ליד גני ילדים לדוגמא, אם אתם מעוניינים לתת שיעורים פרטיים  – תלו מודעות בבית הספר ותציעו שיעור ראשון מוזל בכדי להיכנס לשוק. עשו סקר שוק – בידקו מה מציעים המתחרים שלכם ונסו להבליט את עצמכם על ידי משהו שונה (גם גימיק כלשהו יכול לעבוד).

עוד רעיון שיכול לעזור לכם להשיג לקוחות הוא שיתופי פעולה שונים. קבוצות עסקיות רבות מבוססות על כך שחבר מביא חבר – אתה ממליץ למישהו על העסק של חבר, והוא בבוא הזמן ימליץ עליך.

תאמינו בעצמכם ואל תוותרו

תזכרו שלכל תירוץ יש פתרון:

  • אין לי זמן לפתוח עסק מהצד– כאשר הכוונה האמתית מאחורי המשפט היא "יש לי סדרי עדיפויות אחרי
  • בשביל לפתוח עסק צריך הרבה כסף – לא חייבים הרבה כסף בשביל להקים עסק קטן מהצד.
  • הוא יכול לעשות את זה, כי הוא יודע למכור ואני לא – האמת היא שניתן ללמוד כל מיומנות שתהפוך אתכם לטובים יותר.

זכרו, העסק שלכם יכול להיות מבוסס על שירות או ידע שיש לכם, שיכול לתת ערך מסוים לאנשים אחרים, כמו: הכנת עוגות יום הולדת מעוצבות לילדי גן, קידום אתרים לעסקים קטנים או מתן שעורים פרטיים באנגלית לכיתות ו' – ח'.

עוד משהו שיעניין אותך:
שי פניני
לשכת עורכי הדין
עו"ד שי פניני
עריכת דין – ויקיפדיה

שי פניני – משרד עורכי דין

מעוניינים בפרטים נוספים היכנסו לאתר של בית הספר ליזמות עסקית – YZM – http://www.yzm.co.il