אימון זוגי, יותר מעצה לחיים

אימון זוגי

עולם הזוגות במציאות חיינו מתחלק לרוב למספר קבוצות שונות:

  1. בקבוצה אחת נמצאים כל הזוגות האלו, שאין ביניהם שום בעיה והכל ממש כמעט מושלם אצלם, אלו שאפשר רק להביט מהצד ולקנא;
  2. בקבוצה שנייה נמצאים המכחישים, אלה שאומרים או חושבים שאצלם הכל "ממש נפלא" עד שהם מגלים שזה לא ממש כך, אפילו רחוק מזה;
  3. בקבוצה שלישית, נמצאים אלה שיודעים שלא הכל טוב אך לא מוכנים ממש לדבר על זה, בוודאי שלא במסגרת ייעוץ זוגי כלשהוא הרי מבחינתם אסור להוציא את הכביסה החוצה;
  4. בקבוצה הרביעית נמצאים אלה שבוחרים כן לדבר על זה, לכל אחד שמוכן להקשיב.
  5. ובקבוצה האחרונה נמצאים אלה שמוותרים מראש על הדיאלוג ומפרקים את החבילה.

בדברינו אלו ננסה לפנות לליבם לכל אותם זוגות שמתכחשים למצב הזוגי הרעוע ששורר בקרבם ואף מסרבים לדבר על זה או לפנות לאפשרות של אימון או יעוץ זוגי מתאים, כיוון שבוקר אחד הם עלולים להתעורר ולגלות שאין כבר הרבה מה להציל מהזוגיות שלהם, ואין דרך להמשיך ולקיים את מערכת היחסים אלא להמשיך לחיות ביחד מחוסר ברירה ובעצבות נוראית או לפרק את החבילה.

מתי כדאי לפנות לייעוץ?

ישנם זוגות שפונים לאימון זוגי רק ברגע שמתחיל משבר מסוים או מתחילים ריבים קטנים שתופסים את מרבית המקום במערכת היחסים. לעיתים מדובר בריבים זניחים ולא ממש "חשובים", אשר עוד ריב קטן ועוד מריבה זניחה, יוצרים לבסוף תחושה מורכבת ולא נעימה ואט אט הופך הקשר למבוסס על ריבים ואי הסכמות לעיתים קרובות מדי.

לעומת זאת, ישנם זוגות שמעדיפים לפנות לייעוץ וסיוע עוד לפני שמתחילים הריבים, עוד לפני שמופיע המשבר הראשון. מדובר בזוגות שמכירים בעובדה שלבדם הם לא יוכלו לפתור כל דבר, זוגות שמכירים בכך שייתכן מאוד ובעתיד הקרוב יופיעו משברים שעלולים להשפיע עליהם, אז הם רוצים לקבל את הכלים שיכולים לעזור להם. זה קורה למשל רגע לפני החתונה, ממש לפני הולדת ילד הראשון, טרום החלפת מקום מגורים, מעבר לארץ אחרת או כל שינוי אחר שיכול להשפיע על מערכת היחסים בצורה משמעותית. הכלים האלה אמורים לעזור להם שלא להגיע למצב בו הם ירגישו מאוימים מהשינוי ומהתגובה של הצד השני, מצבים שעלולים להביא לפיצוץ בקשר.

מן הסתם האימון והייעוץ הזוגי פונה בדרך כלל אל זוגות שנמצאים בקשר ארוך טווח או מתכוונים לכך. לרוב זוגות ילכו אליו, אחרי שהם עברו את השלב הראשוני של ההתאהבות וההתרגשות, אז הם חווים ירידה אל הקרקע, נכנסים לשגרה ומתחילים להכיר בחסרונות אחד של השני.

לזכך את הלב, לפתוח את הרגש

תהליך המרכזי שמתרחש לרוב באותם האימונים והטיפולים הזוגיים הוא במובן מסוים תהליך של זיכוך – כל צד פורק את מה שיש לו בלב, בעוד היועץ מאזין לשני הצדדים, ועוזר להם ליצור דיאלוג אחד עם השני, לנווט את הכעסים אל מקום נכון, ובעיקר למצוא פתרונות ששני הצדדים יוכלו לחיות איתם. הרעיון החשוב בהליך זה הוא לאפשר לשני הצדדים להתבטא בחופשיות, בלי פחד, במטרה לפתוח הכל ולעזור להם לפתור את הבעיות השונות ביניהם, בתקווה למצוא נתיב משותף חזרה לזוגיות משגשגת ופורחת יותר.